Я не вчитель, я не філолог, я – фахівець!
Філологів
позбавили одвічного права бути вчителем – викладати в загальноосвітніх
навчальних закладах. З цього навчального року скасовується педагогічна практика
в школах на ОКР «бакалавр», яку традиційно проходили студенти 4-х курсів
спеціальностей «мова та література» і що давала можливість отримувати диплом
«викладача-стажиста (мова та література)». Скасування пояснюють недостатньою
кількістю навчальних предметів з педагогіки та методики викладання у навчальних
планах (їх має бути близько 30 % від загального числа). Відтепер Університет,
керуючись статусом дослідницького університету, готуватиме переважно
науково-педагогічні кадри, тобто викладачів для ВНЗ та науковців (кваліфікація
на ОКР «бакалавр» – «фахівець з мови та літератури»; кваліфікації на ОКР
«магістр» – «філолог-дослідник» і «викладач вищого навчального закладу»).
Правда, ці нововведення стосуються не всіх факультетів: історики, наприклад, і
далі продовжують випускати вчителів.
Так,
невдоволення і викладачів, і студентів прийнятим рішенням (наприклад, студенти
ІФ писали відкритий лист на ім’я директора Інституту і ректора Університету з
проханням повернути практику) дали певні результати – практику повернули, але
... на ОКР «спеціаліст». Зараз
питанням повернення практики на ОКР «бакалавр» зайнявся й Студентський
парламент Університету. А на останній зустрічі зі Студпарламентом ІФу,
адміністрація закладу запевнила, що підтримує ініціативу студентів.
Чому
так важливо повернути педагогічну практику на ОКР «бакалавр»? Які переваги дає
студентам запис у дипломі про проходження практики?
По-перше,
саме запис у дипломі про проходження педагогічної практики дозволяє викладати в
школі, а також давав можливість отримувати диплом викладача-стажиста. На заміну
останньому зараз видаватимуть дипломи «фахівця з мови та літератури», з яким
випускник-філолог зможе влаштуватися помічником вчителя.
По-друге,
невдале формулювання кваліфікації «фахівець». Хто такий «фахівець»? Які його
компетенції? Який інший дослідницький університет випускає «фахівців»? Така ж
кваліфікація записана у дипломі випускника ПТУ чи коледжу. Тож після чотирьох
років напруженого навчання студент отримує не надто престижний диплом, хоч і
під грифом КНУ імені Тараса Шевченка. Так, зараз шукається заміна цієї
кваліфікації, серед альтернатив – лінгводидактика («фахівець з
лінгводидактики», «лінгводидактор»?), суть якої зрозуміліша не більше, як
«фахівець», редактор, який є прерогативою
Інституту журналістики.
По-третє,
складається враження, що перенесення практики на ОКР «спеціаліст» – просто
тимчасове «окозамилювання»: зі скасуванням рівня відпаде й педагогічна
практика. Університет йде до скасування підготовки спеціалістів уже не перший
рік: швидкий перехід на двоступеневу систему вищої освіти ще в минулорічному
звіті ректора Л. В. Губерського був визнаний як один з найбільш
пріоритетних завдань на найближчий період. Так, на західній філології уже
скасували навчання спеціалістів. Питання, коли процес охопить усі спеціальності
ІФу, – скоріш за все питання часу, а не можливостей чи ресурсів.
Цікаво
те, що кваліфікація «викладач вищого навчального закладу», яку здобувають на
рівні ОКР «магістр», не надає можливості викладати в загальноосвітніх
навчальних закладах, це право залишається за ОКР «спеціаліст». У результаті
повну вищу освіту, конкурентоспроможну на ринку праці, буде надавати тільки ОКР
«спеціаліст», оскільки педагогічна робота у вищих начальних закладах неможлива
без наукової діяльності. До того ж, у сучасному контексті зменшення кількості
вишів (через їх ліквідацію чи «укрупнення») та все меншої затребуваності
гуманітарної науки, попит на науково-педагогічні кадри для вузів у сфері
філології стане менший за пропозицію, яку формує скасування педагогічної
практики в середніх навчальних закладах.
Отже, робимо висновки.
Висновок перший: порівнюючи
кваліфікації, які даватимуть дипломи спеціаліста і магістра філології,
вигідніше йти вчитись... на спеціаліста: а) дешевше (удвічі); б) швидше
(удвічі); в) можливість працювати в освітніх закладах; єдиний мінус – невідомо,
як котуватиметься диплом спеціаліста після скасування цього ОКР. Диплом
магістра потрібний тепер тим, хто бачить себе майбутнім професором: усе одно з
цим дипломом ні в школах, ні на курсах (мовних, вечірніх і т.д.) не попрацюєш.
Висновки другий: жаль, університет так прагне дбати про
власний імідж, готовий витрачати кошти на піар-кампанії та рекламу, залучати до
профорієнтаційної роботи з абітурієнтами навіть власних викладачів (!),
але дбати про найголовнішу запоруку гарної слави та популярності університету –
працевлаштованих, висококваліфікованих та конкурентоспроможних випускників –
ні.
Висновок третій: студенти бакалаврату вступали на іншу
спеціальність і оплачують недешеве навчання з очікуваннями отримати диплом
викладача. Насамперед від них, їхніх дій і реакції залежить, чи стануть зважати
на думку студентів при прийнятті рішень, які безпосередньо впливають на їхнє
подальше працевлаштування (не пишу «життя»).
Яна Сабляш
Примітка:
головний редактор не несе жодної відповідальності за мовні недоліки автора
статті!
Пичалька...
ВідповістиВидалити